Penasaran Cara Memasang Senar Ke Reel Yang Benar

  Reel dan senar merupakan piranti mancing yang sangat penting. Reel ialah piranti yang berfungsi untuk menggulung senar supaya tidak berantakan. Reel juga mempunyai fungsi menahan perlawanan ikan ketika strike. tanpa adanya reel pastinya pemancing akan sangat kesulitan. Sedangkan senar berfungsi menghungkan reel hingga ke kail, pemilihan senar yang mengagumkan sangat disarankan alasannya ialah senar merupakan piranti yang pribadi bersentuhan dengan ikan selain kail. Senar yang berkualitas akan sangat mensugesti kesuksesan ketika memancing. Pada dasarnya senar terbuat dari materi polyamide atau serat nilon.



  Langkah pertama ketika membeli reel dan senar ialah memasangnya. Namun tahukah anda?? cara memasang senar ke reel yang benar. Memasang senar ke reel tidak boleh sembarangan. Saat senar terulur keluar dan habis hingga ujung kekuatan lilitan senar ke reel akan diuji. Tanpa pemasangan senar yang benar senar berpontensi putus dan ikan bakal kabur entah kemana. Dan mimin (admin) akan coba share cara memasang senar ke reel yang benar.

  Ikuti langkah - langkah cara pemasangan senar dibawah ini :

>> Langkah pertama lingkarkan benang di spool.
>> Lalu buat lilitan di benang utama.
>> Buatlah lilitan sebanyak 3 kali.
>> Kemudian pada lilitan terakhir masukan ujung benang melalui lilitan yang pertama kali dan teruskan hingga lilitan terakhir.
>> kemudian kencangkan lilitan tersubut dengan cara menarik ujung benang hingga kencang dan kuat.

  Setelah ikatan benar dan besar lengan berkuasa gres gulung senar hingga habis. Selamat mencoba. Mancing mania MANTAP..

Komentar